2016 egyik meghatározó könyvélménye volt a Sötét anyag, ezzel szemben a címben szereplő Crouch regény csalódás volt, sajnos minden téren.
1893 karácsonyán az aranybányászatról ismert Abandon városában minden férfi, nő és gyermek nyom nélkül eltűnt. A vagyontárgyaik érintetlenek maradtak, az ételeik megfagytak az üres faházakban — és ami a legfurább: a maradványaik soha nem kerültek elő. Azóta, egyes szóbeszédek szerint a területet kísértetek lakják.
2009-ben egy történelemprofesszor, az újságíró lánya és két idegenvezető az eltűnt város felkutatására indul, hogy fényt derítsenek arra, mi is történt valójában. Nem sokkal előttük egy másik expedíció már kísérletet tett erre, azonban a csapat tagjai soha nem tértek vissza. Hamarosan nekik is szembe kell nézniük a lehetetlennel: a hóviharban, legalább 30 kilométernyire elvágva a civilizációtól nincsenek egyedül, és a múlt mindennél szörnyűbb módon van jelen.
Ritkán írok ilyen, de a molyon kapott 85%-ot sokallom, nálam jó, ha 50%-os a könyv, azt is a szerző később megjelent, és általam nagyon kedvelt regényei miatt.
A Véres aranyban sem a történt, sem a karakterek nem tetszettek. Le kell írnom a legszörnyűbbet, borzasztóan unatkoztam olvasás közben. Sajnos sem az aranyláz korabeli település, sem a 2009-es események nem tudtak belőlem érzelmet kiváltani, legfeljebb ásítást. Tény és való, Crouch egy korábbi regényéről van szó, úgyhogy bőven belefér a bibliográfiájába egy ilyen is, legalább annál jobbra értékeli az olvasó a későbbi köteteket.
Amiben kiemelkedik a szerző az átlagból, az a történeteinek egyedisége (persze összeollózva), a sodró események, a meglepő fordulatok, filmszerű jelenetek, és a szikár párbeszédek. Ebben a könyvében pont ezek ellentétét látjuk, unalmas, mondhatni elcsépelt történet, lassú történetvezetés, kiszámíthatóság, és rém gyenge karakterek. A történet végére se tudtam egymástól megkülönböztetni a szereplőket. Ami a legjobban fájt, hogy egy percig nem aggódtam a értük, és a kiszámítható végkifejlet miatt nem is nagyon érdekelt, élnek-e vagy halnak.
A Véres aranyra a legjobb szó talán a klisés, a lezárás tökéletesen igazolja ezt. Meg sem lepődöm, hogy nem hallani megfilmesítési szándékról, ezt maximum tévéfilmnek lehetne eladni. Kár érte, lehetett volna jobb is.
Aki még nem olvasott a szerzőtől, nyugodtan szerezze be ezt a könyvet, kezdésnek tökéletes lesz, aki viszont már olvasott a későbbi megjelenésekből, erős fenntartásokkal ruházzon csak be rá.
Dennis Lehane volt az, aki megkedveltette velem a noir stílust, a regényei főleg Amerika keleti partjainál játszódnak, legfőképpen Bostonban. Mivel sosem jártom ott, ezáltal térben csak beleképzelni tudtam magam a könyveibe, de figyelmemet főként a cselekmény és a karakterek messzemenőkig lekötötték. Minden könyvét más és másért szeretem, de egyiket sem a város miatt.
Christopher Moore az egyik biztosítékom arra, hogy még mindig fiatalos a humorom, és tudok nevetni az alpári kreténségeken. Meg kell hagyni, a szerző bizony nem cicózik, fullba tolja bele az arcunkba a bornírt marhaságot, amelyek aztán tökéletes kikapcsolódást biztosítanak a megfáradt olvasónak. Szerencsére a Mocskos melóval megágyazott történet folytatódik, néhol persze érződik a hollywoodi folytatásokra jellemző erőltetettség, de valahogy mégis csak tovább tudta rugdosni az amúgy teljesen kerek első részt.
A kartell előzményregényét, a
A könyv felütése már érezteti, hogy megint valami, az általánostól igencsak eltérőt fog az olvasó kapni. Adott a mi jó háziorvosunk, akinek lapról-lapra betekintethetünk a gondolataiba, és senkinek ne legyenek kétségei, dr. Schlosser egy valódi pszichopata, aki a munkáját talán igen, de az embereket biztosan nem szereti. Van az ő kedves kis családja, és vannak ugye a híres betegei, köztük a levitézlett Meier, akinek felkelti a figyelmét az ő megnyerő orvosa, és annak szimpatikus családja. A nyájas olvasó keresi a hősöket, azonban ameddig eljutunk a nyaralóig, már minden szereplő egy igazi gennyládaként materializálódik. Igen, még a két család 4 gyereke is szemöldök ráncolást eredményez. A nyaralóban történtek aztán egy, a
Hát nem tudom, hogy mondható-e a Marina ifjúsági regénynek, ugyanis bár koromat meghazudtolóan fiatalos vagyok, azért helyenként a frászt hozta rám a könyv. Még mindig magával tud ragadni az író gótikus, rémisztő, de mégis emberközeli írásmódja, könnyedén olvastatja magát, mégis komoly gondolatok fogalmazódnak meg. A fiatal Óscar és Marina kapcsolata egy ideig a gyermeki kurtán furcsa szerelem képében csak finoman jelenik meg, azonban a történet előrehaladtával az olvasó sejti, miért is tartja Zafón a legszemélyesebb könyvének. A könyv nagy titka még az én lelketlen személyemet is meghatotta.
Na igen, szerencsére a leírásból csak az olvasható ki, hogy Pandoranak van egy elhízott bátyja, akin ő szeretne segíteni, feláldozva akár a boldog családi életét. Ha csak annyi lenne a történet, akkor azt a könyvet nem Shriver írta volna. Megismerjük a regényben az amerikai álom árnyoldalait, kezdve a sorozatsztár apával, aki leszarja a gyerekeit, képet kapunk az egészségmániáról is, és természetesen látjuk magunk előtt Edisont, akiről nem tudjuk eldöntetni, hogy a depresszió miatt hízott el, vagy a kövérsége tette depresszióssá...
Ugye milyen izgalmasan hangzik? 10 év távlatából 15 nap alatt megoldódik egy rég elfeledett, megoldatlan eset. A történet eleinte a jelenbe játszódik, Nic visszatérésével, majd hirtelen ugrunk a 15. napra, és onnan szépen visszafelé. Aggódtam, hogy nehezen lesz követhető, meg vissza kell majd lapoznom folyamatosan, de szerencsére az írónő ügyesen birkózott meg ezzel a technikával. A könyv legnagyobb érdemét el is árultam, ugyanis a középszertől pont ez a frappáns írásmód menti meg a történetet.
Úristen, ez meg mi a háborodott fene volt? Lehet én vagyok egyre puhányabb, de ez a regény bizony földhöz vágott, majd egyesével kitépte a végtagjaimat. Ennyire nyomasztó, kegyetlen, és vérbő könyvet még nem olvastam. Szinte fájt minden mozzanat, gyűlöltem a Morrow családot, az anyától szabályosan a hátamon felállt még a nem létező szőr is. Sajnáltam Michaelt, és nem éreztem egy percig sem a felelősségét.....
Ugye milyen egyszerű a történet a fülszöveg alapján? Bevallom, tartottam tőle, hogy valami ordas nagy baromság lesz ez az egész, de aztán közel 3 oldal után éreztem, hogy ez bizony nagyon jó könyv, és hogy mennyire, az lapról lapra csak fokozódott. Utoljára talán kisgyerekkoromban tudtam annyira rajongani, mint a könyv olvasatakor, és köszönhető mindez a komplex, de mégis teljesen egyszerű történetvezetésnek, a tökéletes stílusnak, amely egyszerre thriller (ez a techno-thriller kifejezés nekem furcsa), akció, kaland és csipetnyi dráma.
Emlékszem, még nagyon régen egyik kedvenc könyvemmé vált Máraitól a Vendégjáték Bolzanóban, és akkoriban mindig ahhoz hasonló könyveket kerestem. Egy még régebbi kedves ismerős mondta egyből, hogy én a Narziss és Goldmundot keresem. Hosszú évek teltek el azóta, de végül ügyesen és kreatívan egy szép példánnyal ajándékoztak meg. Nagyon boldogan álltam neki, azonban már az első oldalakkor elkezdődött kettőnk harca, amelyet egy majdnem féléves gigászi küzdelem követett.
A fülszöveg szerencsére pont nem érzékelteti azt a mélységet, ami a Sötét anyagot jellemzi. Persze, szórakoztató irodalom, de mégis olyan szintű érzelmeket váltott ki belőlem, amire régóta nem volt példa. Hosszú idő után végre faltam egy könyv lapjait, imádtam az egész felépítését, Jason karakterét, a filmes jelleget, valamint azt a pluszt, amit megkaphattam végre.
A fülszöveg szerencsére nem túloz, a történet kellőképpen kalandos, a szereplőket pedig bár
Na, szerencsére a történettel nem kell bajlódnom, az talán túlságosan is körül lett írva a fülszövegben. Igen, a kedves olvasó jól érzi, egy Ördögűző spinoffal van dolgunk, természetesen modern köntösben, keverve a valóságshow-k világával. Na jó, nem leszek ilyen szívtelen, természetesen sokkal többről és másról is szól a könyv, de spoiler veszély miatt visszafogom magam.
Az alapszituáció zseniális, miszerint két felnőtt pár -akiket rokoni szál is fűz egymáshoz- elmennek vacsorázni egy luxusétterembe. A szerző tökéletes keretes szerkezetet alkot a fogások, és a téma között. Bevallom, alig vártam a főétel megérkezését, ugyanis addig főként csak emlékképeket kapunk a holland felső tízezer mindennapjaiból. Brutális őszinteséggel látjuk magunk előtt az elcseszett nyugati eszményképet, sérült emberekkel, politikai korrektséggel, gazdasággal és gazdagsággal. A bonyodalmak természetesen a gyerekekhez kötődnek, és Koch nem átall kőkeményen bekérdezni, és alátenni a boldog hétköznapoknak.
Hányszor is gondolkodik el a magamfajta szerencsétlen, hogy milyen jó lenne fogni azt a néhány fontos dolgot az életben, és elvonulni a társadalomtól jó messzire. Kb. kétnaponta érzem azt, amit Doppler, hogy bár kényes testem okán nem is sátorba, de mondjuk egy hegyteteji kunyhóba kéne költözni, közel a gondolatainkhoz, és távol a sok kreténtől. Imádtam Doppler humorát, amelyet Loe szikár, érezhetően fiataloknak írott prózája kihangsúlyoz, bár a mondanivalóval ambivalens érzéseim vannak.
Huhh, hát ez a könyv eléggé meglepett. Egy különös hangulatú krimire számítottam, de talán jóval többet is kaptam tőle. Bevallom még soha nem gondolkoztam el azon, hogy vajon mihez kezdenék magammal, ha tudnám pontosan, hogy x hónap múlva eljön a világvége. A történet egyes szám első személyben mutatja be az állapotokat, a főhős szemén keresztül látjuk a társadalom reakcióját az aszteroidára, ezáltal sokkal személyesebb is az egész, örömmel helyezgettem magam az öngyilkosság - bakancslista tengelyen. Bevallom, sokszor pesszimista énem durvább geopolitikai következményeket képzelne el hasonló helyzetben, véleményem szerint az egymást amúgy sem túlzottan kedvelő államok lakosai millió számra irtanák egymást, természetesen a történelmi sérelmek végett. :/
Már
Egyfajta kiemelt érdeklődést mutatok a sorozatgyilkosok iránt. Persze, biztos látens szociopata vagyok én is, azonban az is tény, hogy rendkívül érdekesek az ilyen beteg elmék. Érdekelnek a motivációik, a neveltetésük, a környezetük, és maguk a kiváltó okok (már, ha vannak), amelyek eredményeként szörnnyé válnak. Edmund Kemper megfelelő alapanyagnak bizonyult egy rendkívül összetett személyiség, és egy mégis végtelenül banális input torzító hatásának bemutatásához.
Az írónő nem bízta a véletlenre a könyvet, ugyanazon sémára építette fel a Bennem megbízhatsz című kötetet, mint a megelőzőt. Szerencsére a recept nagyon is jó, tehát nem probléma, hogy a járt úton haladunk. Mások a szereplők, eltérő a konfliktus, és a kérdéskör, de szerencsére ugyanazon a magas színvonalon köti le a mezei olvasót.
Ezúton kérném az Európa Kiadót, hogy a fülszövegeikbe igyekezzenek a leginkább minimálisra csökkenteni a történet mesélést, ugyanis jelen könyv esetében tényleg az elejétől a végéig minden lényeges pont ismertetve van, kizárólag a feltett kérdésekre találja meg az olvasó a választ. Az Újjászületés pont olyan regény, amelyből elég lett volna egy-egy figyelemfelkeltő kérdést írni, és máris elkapkodják a köteteket.....
Olyan érzésem volt a könyv olvasása közben, mintha a szerző tudatosan középre akarná pozicionálni az olvasót, esélyt sem adva arra, hogy akár a balkáni tahó Denissel, akár a fejlett nyugatból kiábrándult "forradalmárokkal" egyet akarjon érteni bárki is bármiben. Ez a fajta tanító jelleg nagyon megfogott, ugyanis talán az arany középút keresése volt drMáriás célja, amelyet az olvasónak önmagában kell megtalálnia.
Azt kell mondjam, hogy zseniális volt. Az idei év első, és egyben legerősebb kötete, amely bár sajnos nem hosszával, hanem minden mással tűnik ki a világirodalomból. Nem tudom, hogy szerencsés vagyok-e, hogy már megfakult a Ne bántsátok a feketerigót! élménye, azonban nagy örömmel venném elő újra. Jean Louise Finch immáron felnőtt nő, aki a "liberális", távoli nagyvárosból visszatér vidékre, ahol aztán megdöbbenve tapasztalja, hogy valami más, valami furcsa és meghatározhatatlan dolog történt. Ő változott, vagy a környezete tette mássá? Létezik, hogy mindig is ilyen volt a szülőhazája, csak ő nem vette észre?
Azon kevesek közé tartozom, akik valamiért egy csöppet sem aggódtak miatta, hogy Lagercrantz esetlegesen elcseszi Stieg Larsson örökségét. Persze ezen gondolatnak nem volt semmiféle empirikus előzménye, szimplán tudtam, hogy a Millennium trilógia folytatását (ez azért viccesen hangzik így leírva) nem engedik elbaltázni!