"Lelke van itt minden könyvnek, minden kötetnek, amit látsz. Ott él bennük az írójuk lelke, és mindenkié, aki valaha is olvasta, élt, vagy álmodott velük."

READING IS SEXY

READING IS SEXY

Robert Louis Stevenson - Dr. Jekyll és Mr. Hyde különös esete

2012. június 20. - Makranczos

 

imagesCAHR4UWB.jpgBajban vagyok ennek a posztnak a megírásával, ugyanis korábban azt hittem, hogy klasszikus révén mindenki ismeri, esetleg hallott már a történetről. Többekkel beszélve azonban rá kellett döbbennem, hogy bizony nem annyira egyértlemű a titok, úgyhogy el kell tekintenem a különös eset részletes véleményezésétől. Velem ellentétben a belső borító szerepelteti a csavart, úgyhogy érdemes azt nem elolvasni.

A történet egy nyomozást ír le, amiben egy ügyvéd, bizonyos Utterson úr próbálja felfedni barátja - a köztiszteletben álló orvos, Dr. Jekyll - titokzatos pártfogoltját, Mr. Hyde-ot. A különös ember maga a megtestesült gonosz. Tettei, kinézete és a másokból kiváltott érzések mind ezt támasztják alá. Hogy képes Jekyll egy ilyen emberről végrendelkezni?

Mivel én magam ismertem a meglepő végkifejletet, így kellő figyelmet tudtam szánni az író stílusára, írásmódjára. Összegezve nagyon tetszett az az elegáns, viktoriánus, kékvérű, szépen leírt szöveg amit láttam. Talán ez a stílus maga a szépirodalom. Élvezet olvasni a ma furcsának tűnő párbeszédeket, leírásokat. A barátok ebben az időben máshogy álltak egymáshoz, a szereplők finom intellektussal térképezik fel a problémát, szinte érezni a kor szokásait, megszokásait.

Nem utolsó szempont, hogy bizony vérbeli horror regényről beszélünk, abból is a nemesebb fajtából. Bár odakint közel 40 fok van, Stevenson játszi könnyedséggel hűti le a kedélyeket. Minden féle hatásvadászattól mentesen tár elénk olyan fajta borzalmat, amely talán mindenki lelkében lakozik. El is jutottam ahhoz a ponthoz, amikor már nehéz írni, ugyanis minden szavam árulkodik. Annyit azért elárulok, hogy én ugyanígy tettem volna Jekyll helyében, szembe menve tudománnyal, hivatással, etikával; persze csak egy jobb élet reményében.

Joggal klasszikus mű és jogtalanul nem mindenki által ismert.

 Ui.: Külön öröm a könyvben szereplő illusztrációk, sok más könyv esetében is szívesen látnék hasonlót. A Pi életében szereplők például azon nyomban a szobám falát díszítenék. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://adamolvas.blog.hu/api/trackback/id/tr814600090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása