"Lelke van itt minden könyvnek, minden kötetnek, amit látsz. Ott él bennük az írójuk lelke, és mindenkié, aki valaha is olvasta, élt, vagy álmodott velük."

READING IS SEXY

READING IS SEXY

Christopher Priest - A tökéletes trükk

2010. december 01. - Makranczos

A legtöbb emberrel ellentétben nem láttam a  Christopher Nolan által rendezett filmet. Bár nem mondanám, hogy megjelenésekor nem keltette fel az érdeklődésem, azonban valahogy ennyiben is maradt. Aztán a napokban véletlenül a filmnek alapot adó könyvre bukkantam, és elérkezettnek láttam az időt, hogy hiányosságomat pótoljam. Persze a könyv tekintetében.

A történet a 19. századi Angliába kalauzolja el az olvasót, ahol is végigkövethetjük két egymással rivalizáló bűvész életútját. A halálos ellentét kettejük között egy hihetetlen trükk révén alakul ki. Mindketten felveszik műsorukba, azonban egyikőjük sem tudja, hogy a másik hogyan csinálja, mi is az illúzió valódi rejtélye. Talán nem is gondolják, hogy szembenállásuk családjuk több generációjára is kihatással lesz...

Nagyon régen éreztem ilyet. Bevallom, tanulnom kellett volna, de egyszerűen nem bírtam letenni. A történetvezetés, a megvalósítás, a trükk rejtélye, a szereplők kibontása, és különböző nézőpontokból való tálalása egyszerűen nem eresztett. Eddig nem igazán érdekeltek a bűvésztrükkök, de örömmel olvastam a háttérben zajló megoldásokról.

A korabeli Anglia ábrázolása is nagyon jól sikerült, az olvasó mintha tényleg ott ülne a színházban. A két főszereplő tökéletes ellentétei egymásnak, és ami a legjobb, hogy mikor Alfred Borden naplóját olvassuk vele azonosulunk, neki hiszünk, azonban mikor Rupert Angier részéhez érünk, már fordított a megítélés. Egyáltalán nem zavaró az időben való ugrás, talán még érdekesebbé teszi a mondandót. Napló révén eseményrészleteket látunk, de tökéletesen követik a főbb szálat, egy percig nem okoz gondot a megértés.

Engem egy szempontból A szél árnyékára emlékeztet. A tökéletes trükkben is markánsan jelennek meg különböző műfajok. Ami eleinte szimpla kriminek, rejtélynek, esetleg kalandnak indul, a későbbiekben már horrorisztikus, fantasztikus, drámai. Ez az ami nálam tényleg nagyon tud ütni. Egy gyors váltás, és a trükkökből felocsúdva egy családi dráma kellős közepébe toppanunk. Több helyen olvastam, hogy pont az élesváltás ront az összképen. Szerintem meg pont ettől lesz több, élvezetesebb, mint sok más regény.

A trükk valódi értelméről szintén csak szuperlatívuszokban tudok írni. Mindkét bűvész megoldása, titka fantasztikus. Legyen az misztikus, hihetetlen, megvalósíthatatlan, én akkor is oda meg vissza vagyok érte.

Nem akarok elsiklani a könyv talán legmarkánsabb mondanivalója fölött. Láthatjuk, hova vezethet a célok észnélküli hajszolása, a rivalizálás mivé süllyesztheti az egyént, és egy igazi tragédia, hogy két ember, akik barátok lehetnének, mivel pazarolják el a tehetségüket, és józan ítélőképességüket.

Christopher Priest A tökéletes trükkel engem könnyedén megvett magának. Nálam csillagos ötöst érdemel. Ezek után már tényleg illene megnéznem Nolan feldolgozását.

A bejegyzés trackback címe:

https://adamolvas.blog.hu/api/trackback/id/tr752486565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása