"Lelke van itt minden könyvnek, minden kötetnek, amit látsz. Ott él bennük az írójuk lelke, és mindenkié, aki valaha is olvasta, élt, vagy álmodott velük."

READING IS SEXY

READING IS SEXY

Stephen King - A búra alatt

2012. április 25. - Makranczos

A címben szereplő közel 1600 oldalas - duplakötetes - könyv egészen pontosan 2011. augusztus 19-e óta várta, hogy kibontásra kerüljön. 10 napja aztán megesett rajta a szívem, kicsomagoltam, leporoltam és számolva azzal, hogy még közel 3 hetem van a vizsgaidőszakik, talán még ki is olvasom. Az előre tervezett idő drasztikusan leredukálódott, ami nem azt bizonyítja, hogy túl sok szabadidőm volt.

Stephen Kingtől szégyen vagy nem, eddig csak a Borzalmak városát és nem is olyan régen az Állattemetőt olvastam. Mindkettőt imádtam, azonban A búra alattot semmiben sem akartam összehasonlítani a korábbi élményeimmel (3 könyv után King munkásságáról sem ildomos értékítéletet mondani), így csak az elmúlt tíz nap élményét osztom meg.

Képzeljük el, hogy egy nap a kisvárosunkat egy láthatatlan fal miatt nem tudjuk elhagyni. A furcsa esemény bekövetkeztekor több tragédiai is történik, és mi bent rekedünk. Ahogy a békés településünk lakói rádöbbennek, hogy bizony kijutni lehetetlen, hirtelen mindenki megváltozik. Az erőforrások végesek. Barátokból ellenség, békés polgárból dühöngő őrült, egyszerű tanácsosból hatalommániás diktátor, egyszerű szomszédból akár életmentő válhat.... Külső segítségre nem számíthatunk. A búra lereeszkedett a környezetben és a fejekben is. Te túlélnéd?

Nem véletlenül pihent egyébként a könyv közel 10 hónapot; igazából féltem, hogy nagyon sok leírás lesz benne, kevés eseménnyel, tipikus szereplőkkel. A történetben a leíró részek ha kiteszik a regény egy százalékát, sokat mondok. Amerikai krimiírókat megszégyenítő tempóban haladunk közel 30 főszereplő és több tucat "statiszta" asszisztálásával az oldalakon.

Érdemes kitérni a történet alanyaira, és nem csak a számomra megdöbbentő nagy számuk miatt is. Tipikusnak tipikusak bizony: találunk volt katonát, papot, újságírót, orvosokat, munkásokat, alkoholistát, kisgyerekeket, tiniket és még mindenkit, aki a valóságban is egy normális településen megtalálható. Innentől kezdve a tipikus jelző számomra nem szitokszó, King ugyanis annyira szerethető és gyűlölhető közembereket alkotott, hogy szabályosan velük féltem, menekültem, gondolkoztam, kétségbeestem, és persze baromira utáltam a rosszakat. Igen, a pozitív emberképek mellett leírva láttam mindazokat a személyiségtípusokat, akiket saját magam is megvetek, jobb esetben sajnálok. Erőszakos tinik, zsebdiktátorok, fanatikusok, rabszolgalelkűek, szociopaták mind helyet kapnak.

Nem tartom A búra alattot horrornak, pedig ennyi erőszak még a műfaj klasszikusaiban sem található. Az író nem kímél semmit és senkit, legyen szó gyerekről, állatról, civilekről. A részletekbe nem mennék bele, de tényleg minden egyes beteg perverziót megtalálunk benne. A rémisztgetés helyett számomra a lassan mániámmá váló emberi elállatiasodás és a vele együtt járó társadalomrkitikáé a főszerep. Akárhány könyvet is olvasok a diktatúrák kialakulásáról, a gyengék elnyomásáról, a szimpla erőpolitikáról, mindig megdöbbentenek és elszomorítanak fajunk embertelen tulajdonságai. Ebből a gondolatból kiindulva végképp nagyon tetszett a történet lezárása, tanulsága. Hibának egyedül a végjátszma gyorsaságát említeném, ugyanis én még lehet elhúztam volna egy jó 50 oldallal. :)

Talán kitalálható, hogy az olvasási idő drasztikus csökkenése a könyv érdeme, ahogy mondani szokás faltam a lapokat elalvás előtt-után-közben, tömegközlekedésen, órák előtt, sőt,  még a mosdóban is. :) Eddig nem tartoztam sem a King fanok, sem az ellendrukkerek táborába, azonban ha ma kéne választanom, talán még valódi ultra is lennék. Azért az ilyen elhamarkodott kijelentések előtt inkább most felkerül a várólistámra jópár kihagyott könyv az író tollából, és majd csak azután értekezünk erről a kérdésről.

A bejegyzés trackback címe:

https://adamolvas.blog.hu/api/trackback/id/tr644473502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása