"Lelke van itt minden könyvnek, minden kötetnek, amit látsz. Ott él bennük az írójuk lelke, és mindenkié, aki valaha is olvasta, élt, vagy álmodott velük."

READING IS SEXY

READING IS SEXY

Sofi Oksanen - Tisztogatás

2011. augusztus 26. - Makranczos

Szeretem, hogy egyre több olvasni szerető ismerőst találok. Az egyik híresen könyvimádótól kaptam kölcsön a Tisztogatást. Bár hozzá kell tennem, hogy annak idején az én ajánlásomra vette meg, ugyanis nagyon jó kritikákat olvastam akkoriban a műről, és azóta is csak dícsérik.

"1992 egyik reggelén az észt Aliide Truu egy ismeretlen csapzott fiatal lányt talál a kertjében - ezzel a jelenettel kezdődik a regény. Az asszony szigorú, szikár és mániákusan paranoiás. A lány gyűrött, valami titka van és gyanús észt szókincse. A két nő nem beszél sokat, filmszerű flashbackekből derül ki lassanként, kik ők, miért vannak ott, mit tettek."
 

Jogos volt a könyv dícsérete, bár korántsem volt rám akkora hatással, mint vártam volna.

Oksanen történetvezetése nagyon tetszett. A folyamatos tér, és időváltások már az elején sejtetik, hogy valahogy, valahol össze fog érni az először egymástól teljesen eltérő események halmaza. A két nő élete, mégha két generáció is választja el őket, felemelő végkifejletben olvad eggyé. A történelmi háttér is nagyon találó, kevés könyvet olvastam még a keleti blokk országaiban élő vidéki emberek megpróbáltatásairól, nem beszélve a rendszerváltásokat követő nőkkel szembeni visszaélésekről.

Így el is jutottam ahhoz, amit talán az írónő a legérzékenyebben tudott visszaadni az oldalakon: a nőkkel szembeni erőszak természetét, amely kortól, politikai berendezkedéstől független. Csak a módszerek változnak. A szereplők lélekrajza tökéletesen kézzelfoghatóvá válik, a hatás nem marad el.

Ami nekem annyira nem tetszett, hogy bizonyos táj, és emlékfoszlány leírásoknál sokszor erőltetetten szépirodalminak hatott. Ez így furcsán hangozhat, de számomra sokszor gyengítette a realitást, a fizikai eseményeket. Több helyen olvastam, hogy pont emiatt a kettősség miatt annyira jó könyv, ettől függetlenül én kihagytam volna sok hasonlatot, és nem egy rovaros jelenetet.

Férfiközpontú világunkban igenis szükség van a Tisztogatáshoz hasonló könyvekre, nélkülük kevésbé érthető meg a történelem, a szerepek; és a valódi áldozatok sem biztos, hogy békére lelnek.

Sofi Oksanen jól döntött, hogy nem csak egy színművet alkotott a történetből.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://adamolvas.blog.hu/api/trackback/id/tr463182646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása